Belimo als voorbeeld voor de sector

De Nederlandse vestiging van het wereldwijd opererende Zwitserse Belimo Automation AG loopt voorop met de toepassing van de ETIM classificatiestandaard. Manager OEM Niek van der Vegt over het besluit zo veel mogelijk informatie met klanten te gaan delen: “Wij zijn niet bang voor transparantie.”

De afnemers van Belimo zijn volgens Niek van der Vegt grofweg in twee groepen op te delen. Aan de ene kant fabrikanten, die de techniek van Belimo toepassen in broedmachines, treinen of luchtbehandelingskasten. Aan de andere kant installateurs, systeemintegratoren en regelfirma’s, waar de afsluiters en kleppen als onderdeel van klimaattechnische installaties worden gebruikt.

De aanleiding voor de Nederlandse vestiging van Belimo om met ETIM te gaan werken, was om haar relaties nog beter van dienst te zijn. “Je moet je voorstellen dat wij heel veel verschillende artikelen hebben met talloze specificaties. Zeker voor nieuwe relaties die niet precies weten waar ze op moeten letten, kan dat een hele zoektocht worden.”

Gegevens eenvoudig vindbaar

Omdat Belimo – naast wereldwijd – ook in de Benelux marktleider is, ziet Belimo het als een plicht een voorbeeld te zijn voor de sector. De hoge integratie met de branche betekende dat het simpelweg ook nuttig was om gezamenlijk met een standaard te gaan werken. Van der Vegt: “Er was al voldoende draagkracht om voor ETIM te kiezen. Wij hadden geen kip-ei-situatie.”

Tien jaar geleden startte Belimo met het beschikbaar stellen van productdata via 2BA. In de jaren die daarop volgden is de kwaliteit van de data steeds verder uitgebouwd. Met als resultaat dat vandaag de dag alle producten tot en met de hoogste stap zijn geclassificeerd. “Naast de ETIM kenmerken hebben we ook hoge resolutie afbeeldingen en weblinks naar databladen toegevoegd,” vertelt Van der Vegt. “Gegevens die voor onze relaties belangrijk zijn kunnen zo heel eenvoudig worden gevonden.”

Van der Vegt zegt dat ze in de keuze voor ETIM als Nederlandse vestiging tamelijk autonoom waren. In het begin trok men in een internationaal project op met de collega’s in de UK, maar toen die hun eigen weg kozen, konden ze op eigen voet verder gaan met de ETIM Classificatie. Van der Vegt: “Wij werden daarbij gesteund door het hoofdkantoor, dat tijd vrijmaakte en ons ondersteuning heeft gegeven.”

Heidens karwei

Die support was nodig, want er moesten maar liefst 45.000 kenmerken worden ingevoerd, een heidens karwei. Maar nu het complete assortiment inzichtelijk is gemaakt voor de afnemers, merkt Van der Vegt dat er concreet voordeel wordt behaald. Dat drukt zich onder meer uit in minder foutieve bestellingen door onze relaties. Van der Vegt: “We hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid toegevoegd om via koppelrecords de juiste artikelen met elkaar te koppelen. De juiste aandrijving op de juiste klep. Zo voorkom je dat onze relaties onderdelen bestellen die niet bij elkaar passen.”

Van der Vegt zegt dat ze nu het hele standaard assortiment toegevoegd hebben, volledig doorzoekbaar en toegankelijk. Over die transparantie, weet hij, wordt soms verschillend gedacht. “Sommigen vinden het maar niks. De concurrenten kijken mee. En klanten kunnen nu veel beter verschillende producten in dezelfde klasse met elkaar vergelijken.” Volgens Van der Vegt voeren tegenstanders van transparantie een achterhoedegevecht. “Het delen van artikelinformatie is zo gewoon geworden. Kijk naar Coolblue. Als je je klanten optimaal wilt bedienen, dan moet je dit doen. Wij zijn niet bang voor transparantie.” Van der Vegt zegt dat hij opvallend weinig reacties uit de markt ontvangt, iets wat hij als zeer positief beoordeelt. “Onze relaties willen gewoon dat dit werkt, dat ze naadloos bestellingen kunnen plaatsen en exact de juiste artikelen ontvangen.”

Eén muisklik

Naast de ETIM productclassificatie is Belimo ook de communicatiestandaard SALES aan het bekijken. Voor afnemers als fabrikanten en installateurs wordt het hele stroomschema dan volledig geautomatiseerd. Van bestelling en levering tot de factuur die rechtstreeks bij de administratie van de klant wordt ingeschoten. Van der Vegt: “Ook ETIM MC heeft de aandacht, we zijn aan het beoordelen in hoeverre de data die hiervoor benodigd is al beschikbaar en bruikbaar is binnen ons eigen PIM (Product Information Management). De beschikbaarheid van data, via welk kanaal dan ook, heeft onze aandacht. Onze relaties hebben deze wens, en wij luisteren daarnaar, we denken samen met hen vooruit.”

Van der Vegt voorziet een grote toekomst voor het integreren van de gegevens die volgens ETIM zijn vastgelegd, met de opkomende automatisering in de gehele bouwsector. “Er gaat veel veranderen in de nabije toekomst, bestellingen op basis van bijvoorbeeld BIM tekeningen, die volledig automatisch besteld, bevestigd, gefactureerd, en betaald worden, zonder dat er ook maar één muisklik aan te pas komt.”

En daarmee komt Van der Vegt terug op wat hij in het begin stelde: het begint en eindigt met de relaties en hun behoeften. Van der Vegt: “Het woord ontzorgen is de afgelopen jaren een beetje hol begrip geworden, maar daar draait het wel om. Samen met onze relaties, op basis van wensen vooruit denken en werken aan gezamenlijke oplossingen. ETIM is hier een heel mooi voorbeeld van.”

Door Matthijs van der Pol


Over Belimo

De in Vaassen gevestigde Belimo Servomotoren BV is al meer dan 40 jaar wereldmarktleider in ontwikkeling, verkoop en productie van aandrijvingsoplossingen voor het regelen en sturen van verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsinstallaties. Aandrijvingen, regelafsluiters en sensoren vormen de kernactiviteiten.


Laden...