Column: Impact van BIM op SALES

Meestal ben ik het zelf die op basis van mijn eigen ervaringen een onderwerp beschrijft. Nu is mij gevraagd te schrijven over de relatie tussen SALES en BIM. Dat lijken twee werelden te zijn.

De wereld van BIM, waarin de gebouwde ruimte wordt ontworpen, esthetisch maar ook technisch, zodat het bouwwerk ook daadwerkelijk verder ontwikkeld en gebouwd kan worden. Aan de andere kant de wereld van SALES, waarin harde afspraken over prijzen en te leveren artikelen worden gemaakt.

Natuurlijk chargeer ik. Want is de wereld van BIM nu inderdaad alleen gericht op modelleren en visualiseren? Ik denk allang niet meer! En bestaat de wereld van SALES alleen harde informatie over artikelen, logistiek en prijzen? Ook daar zit beweging in.

Versterken BIM en SALES elkaar?

Zou kunnen. In de basis gaat het uiteindelijk over hetzelfde bouwwerk. Alleen vergt een versterking wel het één en ander. BIM en SALES kunnen samenwerken met elkaar. De “I” van BIM is immers “INFORMATIE”. Maar informatie is niet iets wat uitsluitend spontaan ontstaat. Dit komt van iemand, een persoon, misschien van uzelf.

Omdat BIM nog relatief weinig wordt toegepast (en dan bedoel ik inclusief de “I” ), is het ook iets waar nog veel geleerd en ontdekt kan worden. Ondertussen probeert iedereen zich min of meer aan allerlei standaarden en werkmethodieken te houden. Maar het BIM-model moet wel klaar; want in elk project is er een deadline. En, maak ik zelf het BIM-model of besteed ik dat (gedeeltelijk) uit? Stop ik dan tijdens de engineering al informatie in het model zodat straks tijdens de bouw ook een bestelling uit kan worden gegenereerd?

Laat staan dat tijdens de exploitatiefase een onderhoudsopdracht kan worden geplaatst? U mag het zeggen. Ik denk dat dit kan maar lang niet altijd gebeurt. Want waar is een ontwikkelaar verantwoordelijk voor het onderhoud? En stel dat hij dat is, in hoeverre is er grip op het proces van co-makers die tijdens het ontwerp en de bouw betrokken zijn?

Want u kan als aannemer wel met SALES werken, maar als u complete bouwstromen uitbesteedt aan een co-maker, werkt hij dan wel met SALES? Hoe slim organiseert uw co-maker zijn Purchase-to-Pay proces? En neem je specifieke artikelen inclusief EAN-Code, op in het model? Van een bepaalde fabrikant? Of neem je producteigenschappen op? Eigenschappen waarmee je in een artikelbestand kunt gaan zoeken? Zit hier de ontbrekende schakel in de informatieketen die we op dit moment hard nodig hebben? U mag het zeggen.

En dan hebben wij het nog niet eens over de herbruikbaarheid van de materialen op het moment dat de gebouwen (gedeeltelijk) worden gesloopt of gerenoveerd. En dan komt, om er maar weer een containerbegrip tegenaan te gooien, ook “circulair bouwen” om de hoek kijken.

De opdrachtgever kan helpen

Ik denk dat de opdrachtgevers kunnen helpen in de wijze waarop de opdracht gespecificeerd wordt. Die worden zich steeds meer bewust van de waarde die het elektronische bouwmodel heeft. Maar het blijft bij ‘kunnen helpen’; het initiatief dient bij de aannemerij te liggen.

De aannemers hebben een uitdaging liggen om hun rol als keten-regisseur te behouden. Aan die positie wordt door verschillende initiatieven al geknabbeld. Partijen die vroeger onderaannemer waren, kunnen nu ook gezamenlijk een bouwwerk realiseren. Ik heb zelfs al gehoord van een grote aannemer die dit proces faciliteert.

Het verbinden van BIM en SALES helpt de aannemer om de spil te blijven in de informatie- en logistieke keten die benodigd is voor het realiseren en onderhouden van de gebouwde ruimte.

Gert Koutstaal - Novaq


Over Novaq

Novaq is de preferred supplier van SALES en begeleidt en adviseert bedrijven bij het inbedden van SALES-eCom binnen het primaire bedrijfsproces. Hiertoe heeft Novaq voor diverse doelgroepen een “SALES stappenplan” ontwikkeld. Daarnaast ondersteunt Novaq u graag bij het realiseren van ketenoptimalisatie en alle advisering die hier verder bij komt kijken. Kijk voor meer informatie op www.novaq.nl.


Laden...