"Dankzij de SALES Standaard hebben we nu weinig omkijken meer naar de administratieve afhandeling van facturen en orders”

"Dankzij de SALES Standaard hebben we nu weinig omkijken meer naar de administratieve afhandeling van facturen en orders”

6 maart 2019

Bouwbedrijf Mensink is een middelgroot bouwbedrijf en een gevestigde naam in de regio, met een opvallende mentaliteit. In 2013 spraken we met Gonard Mensink, hij was toen al overtuigd van de noodzaak van elektronisch zakendoen. Inmiddels zijn we ruim zes jaar verder, tijd voor een update!

Laten we eerst even terugblikken op de afgelopen jaren, hoe kijk je daar op terug?

Gonard: “We zijn gewoon doorgegaan met wat we deden, ook tijdens de crisis. Blijkbaar is dat goed geweest. Ik ben van mening dat je altijd op zoek moet naar dingen je niet kent, weet, begrijpt, of waarvan je nog niet eens weet dat het bestaat. Nieuwsgierig zijn brengt je verder. Dat is ook waarom we destijds aan de slag zijn gegaan met elektronisch factureren.”

En wat heeft elektronisch factureren jullie opgeleverd?

 “Dankzij de SALES Standaard hebben we nu weinig omkijken meer naar de administratieve afhandeling van facturen en orders. Op jaarbasis komen er tussen de 7.000 – 8.000 facturen binnen. De tijdsbesparing die we daarmee behalen is enorm. Toen er nog telefonisch of per e-mail besteld werd, werden er veel meer fouten gemaakt. Nu we de SALES Standaard gebruiken, is dat aanzienlijk verminderd.”

Heb je nog wensen of verbeteringen voor de SALES Standaard?

“Soms plaats je een bestelling voor bijvoorbeeld een stuk hout met een bepaalde afmeting. Als de leverancier dat stuk hout niet heeft liggen in de lengte, wordt een ander product geleverd, wat bijvoorbeeld 30 centimeter langer is. Dat is lastig, en komt best vaak voor in de bouw. Daar is nog wel ruimte voor verbetering.”

Wat is er volgens jou nodig voor een impuls aan de verdere digitalisering in de bouwsector?

“Ik denk dat we daarvoor echt bij de groothandel moeten zijn. Zij staan aan het begin van de keten en kunnen veel verandering teweeg brengen bij aannemers. Als ik nu tegen een bouwmaterialenhandel zeg dat ik een orderbevestiging volgens de SALES Standaard wil hebben, kunnen ze me dat niet altijd aanleveren. Ik ben ervan overtuigd dat het ineens heel snel kan gaan, nu ook bouwindustrie heeft gezegd dat ze met de SALES Standaard gaan werken voor het uitwisselen van informatie.”

Hoe zie je de komende jaren voor je?

“Ik denk dat er steeds meer geregeld wordt vanaf de bouwplaats zelf. Bij een paar van onze bouwplaatsen werken we met een tablet, zodat bestellingen direct vanaf de bouwplaats kunnen worden gedaan. Dat gaat natuurlijk veel sneller. Verder denk ik dat we over een paar jaar nauwelijks of zelfs helemaal geen papier meer zullen gebruiken. Toen de eerste computer kwam riepen we al dat we geen papier meer nodig hadden. Dat roepen we dus al heel lang, maar ik denk dat dat binnen afzienbare tijd toch echt gaat gebeuren!”

Wat zou je aan andere bedrijven mee willen geven die nog niet met de SALES Standaard werken?

“Administratie is een vervelende bijkomstigheid, maar wel noodzakelijk. Met de SALES Standaard maak je het jezelf een stuk makkelijker en efficiënter. Ieder nieuw programma of nieuwe methode betekent dat je tijd en energie moet investeren om het eigen te maken. Maar als je de hobbel hebt genomen, betaalt dit zich vanzelf weer terug, en dan hou je weer tijd over om je te richten op waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Overigens hoef je geen verstand te hebben van techniek en ICT. Bij Ketenstandaard werken deskundige adviseurs, die je helpen bij iedere stap van de implementatie en de afstemming regelen met de softwareleverancier en relaties.”


www.mensinkbouwbedrijf.nl


Laden...